Storočné fiasko na Kysuciach

Autor: Richard Klimaček | 16.8.2014 o 12:40 | (upravené 16.8.2014 o 20:45) Karma článku: 10,81 | Prečítané:  7882x

Mnohým fanúšikom železníc, fotografom ale i rodinám s malými deťmi, či seniorom podskočilo srdce od radosti, keď sa zhruba pred mesiacom oficiálne dozvedeli o  plánovanej veľkolepej akcii 100. výročia sprevádzkovania trate Čadca – Makov. Mikroregión Horné Kysuce v spolupráci so Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) a Železnicami Slovenskej republiky (ŽSR) sľubovali jedinečný zážitok.

Objaviť sa mal parný rušeň Škoda 475.196. Avšak aká bola realita? Sklamanie, pohoršenie a smútok... Nielen absencia spomínaného parného rušňa bola problémom. Žiaľ organizátori akcie zlyhali na plnej čiare.

„Prekvapenie“ v Čadci

Ako fanúšik železnice som s kamarátom vyrazil v sobotu 16. augusta 2014 na prvú rannú jazdu sľubovaného „parného vláčika.“ Žiaľ na veľké prekvapenie a sklamanie na "makovskom" nástupišti nestála sľúbená a toľko avizovaná praná lokomotíva, ale dieselový rušeň 749 248. Sklamanie návštevníkov bolo obrovské. Drvivá väčšina z nich sa tešila práve na parný rušeň. Z preplnených kupé, ale i veľkopriestorovky sa ozývalo často spojenia ako: „Išli sme tu kvôli parnému vlaku...“ „Prečo všade propagovali parný vlak...?“ „Chceli len nazbierať peniaze a oklamali ľudí...“ „Ako to vysvetliť deťom?“ Medzi ľuďmi sa onedlho začala šíriť správa, že lokomotíva sa pokazila a nebolo ju možné ani priviesť...

 

Čo sledovali organizátori?

Žiaľ absencia najväčšieho očakávania nebolo jediným sklamaním. Organizátori akcie žiaľ nezvládli čo si naplánovali... Kapacita miest na sedenie bola stanovená na 300. Avšak predaj lístkov nebol nijak obmedzený, ani viazaný na miestenku, alebo čo i len na ranný, alebo poobedný spoj. Keď som lístok kupoval niekoľko dní dopredu, pani pri okienku na stanici sa „krútila“ hlavou nad spôsobom organizácie... „Nie lístok nie je viazaný na nič, dá sa kúpiť aj priamo vo vlaku, radšej príďte skôr neviem si predstaviť ako sa tam tí ľudia zmestia...“ Masívna propagácia akcie spôsobila (samozrejme všetci to očakávali a Vy organizátori nie?), že kapacita 300 miest nepostačila. V praxi sa teda ľudia tlačili v preplnených kupé, veľkopriestorových usporiadaniach, ale – čo je najhoršie aj na úzkych chodbičkách vlaku. Väčšinu cestujúcich tvorili mladé rodiny s deťmi (so vstupom zadarmo), seniori (rovnako so vstupom zadarmo), ale samozrejme i nadšenci. Takže deti stáli počas celej doby v tesných priestoroch chodbičky a z jazdy nemal takmer nikto nič. Na rannom spoji z Čadce do Turzovky nikto z početného sprievodu vlakovej čaty lístky nekontroloval... Organizátori to vám nevadí? A čo ak by som nezaplatil a viezol sa celý úsek úplne zadarmo... Čudné.

Čo je však horšie, zmyslom akcie bolo zastavovať v jednotlivých rázovitých dedinkách na trase Čadca – Makov. V každej dedinke mal vlak pobudnúť cca 15 minút. Zmyslom bolo odfotiť si neprítomný parný rušeň, navštíviť Krónerov dom, či len tak sa porozhliadnuť... Realita? Milí organizátori prosím vysvetlite mi, ako sa dá vystúpiť z preplneného vlaku, kde je blokovaná chodbička, kupé a ešte sa vrátiť na pôvodné miesto, kde ste sedeli? Kto navštívil Krónerov dom? Videli sme člena vlakovej čaty a pár „šťastlivcov,“ ktorí boli pravdepodobne pri dverách... Skutočne efektívne...   

Lokálny DJ na Podvysokej sľubuje mikulášsku náhradu 

Jazda bola strašná. Nič z parného rušňa, nič z výhľadu, nič zo zastávok... Rozhodli sme sa ju teda ukončiť na zastávke v Turzovke.  Tam svoju púť ukončil aj vopred neavizovaný modelársky vagón... Jeho osadenstvo sa o tom, že ostávajú v Turzovke asi dozvedelo tiež len náhle. Prečo o tejto atrakcii a o jej umiestnení do Turzovky nikto vopred neinformoval ostáva nejasné. Ešte pred Turzovkou sa istý „lokálny DJ“ v dedinke Podvysoká postaral o spestrenie tejto tragikomédie. Mikrofónom ohlásil príchod vlaku a s veľmi špecifickým dialektom a s cigaretou v ruke okrem iného (prežíval aj to, že akosi vidí dieselový rušeň) informoval, že mašinu sa ráno nepodarilo prebrať k životu... Jeho komentár v danom dialekte bol skutočne trefný... Všetkým prisľúbil, že na Mikuláša mašinka určite príde... 

Kto nesie zodpovednosť?

Ide o hanbu. Dúfam, že kompetentní zaujmú stanovisko k tejto potupnej udalosti. Táto trať si to po 100 rokoch funkčnosti nezaslúžila... Milí organizátori vstúpte si do svedomia, koľko ste mali času na prípravu tak masívne propagovanej udalosti? Kedy ste zistili, že parná lokomotíva je nefunkčná? To v skutočne máme veriť, že v to ráno... A nebolo vhodné oficiálne informovať účastníkov v Čadci? ...  A možno len chýbal významný hosť a mainstreamové média a latka by bola vyššie...  Nuž , máte čas ďalších 100 rokov na opravu rušňa. Jedno je ale isté. Prípadnú kritiku už bude písať niekto iný.

- K článku veľkou mierou prispel Matej Zuzčák
Touto cestou ti ďakujem

Aktualizácia

Vzhľadom na informácie, ktoré prišli dodatočne, je potrebné zdôrazniť, že v žiadnom prípade nejde o výčitky na adresu spolku Výhrevne Vrútky. Je samozrejmé, že ľudia tam si zaslúžia uznanie za prácu, ktorú odvádzajú. Avšak zlyhal tu iný článok. To, že hlavní organizátori (podľa oficiálnych informácií) „Mikroregión Horné Kysuce,“ ZSSK a ŽSR zjednali pre túto aktivitu spoluprácu s výhrevňou Vrútky ich zaväzovalo pripraviť sa na všetky scenáre. Z pohľadu návštevníkov ide o klasickú platenú akciu, kde sa očakáva istý vopred masívne avizovaný prvok. Zlyhania sa stávajú, avšak je bežné pripraviť sa na ne a keď už nič iné patrične – dôstojne o nich aspoň informovať a ospravedlniť sa. Tieto aktivity v tomto prípade žiaľ zásadne abstinovali. Okrem toho sa organizátori dopustili žiaľ ďalších markantných chýb, najmä čo sa týka rezervácie dostatku miesta a možnosti zanechať pre cestujúcich istý - aspoň nejaký zážitok z jazdy... Za tieto zlyhania nesie zodpovednosť hlavný objednávateľ akcie, nie spolky a partneri. Takže ide o hanbu pre už spomínané zoskupenie hlavných organizátorov, to je žiaľ neodškriepiteľný fakt.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Smer chce byť politicky nekorektný aj robiť poriadky v osadách

Novými podpredsedami strany sa stali Juraj Blanár a Peter Žiga.

DOMOV

Fraška a boj s SNS či Kotlebom, analytici hodnotia snem Smeru

Snem veľa prekvapení podľa analytikov nepriniesol.

KULTÚRA

Milan Lasica: Už nemôžem umrieť predčasne

Keby som mohol, správal by som sa úplne inak, tvrdí.


Už ste čítali?